Каталог статей
Головна » Статті » Мої статті |
ПРАВОВА ОСВІТА – ЗАПОРУКА ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ
В усі часи існування людства були певні проблеми з його правової освіти. Проблема правової освіти, доступності права до кожної людини постала перед творцями правових приписів разом з появою писаного права. Вже саме використання текстової форми для закріплення правових установок було першою спробою забезпечення їх доступності. З цього приводу римський юрист Помпоній писав: „Коли римські закони були запозичені з грецьких держав, то ці закони були записані на дощечках із слонової кістки, розміщених на трибунах форуму, щоб ці закони були доступні для сприйняття”. А щоб краще людина могла запам’ятати той чи інший закон, то в давніх державах вони викладались віршованою формою.
В даний час для українського суспільства особливо гостро стоїть проблема правового всеобучу населення. Адже саме правова освіта покликана стимулювати як у дітей ,молоді, так і в дорослого населення поваги до Конституції країни, її законів, національної символіки, глибокого усвідомлення взаємозв’язку між діями, правами людини та громадянською відповідальністю.
Функцію координації діяльності органів виконавчої влади щодо правової освіти громадян та методичного забезпечення покладено на Міністерство юстиції України та його територіальні управління. Правова освіта має державне значення, а тому цю сферу діяльності держава регулює відповідними правовими актами. Перш за все, це такі, як Указ Президента України від 18.10.2001 року № 992/2001 „Про Національну програму правової освіти населення”, постанови Кабінету Міністрів України від 29.05.1995 року №366 „Про програму правової освіти населення України” та від 26.11.2008 року № 1040 „Про затвердження Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу..., а також рішення міської ради від 20.12.2007 року „17/7 „Про міську програму правової освіти населення міста Нововолинська на 2008-2011 роки”.
З боку міського управління юстиції проводиться певна робота щодо покращення правової грамотності громадян міста. Перевірки стану правової освіти, яку проводять працівники міського управління юстиції, показують, що на підприємствах, установах і організаціях юрисконсульти теж звертають велику увагу на надання правових послуг для своїх працівників.
Окремі колективи набули такого досвіду з даного питання, що міською міжвідомчо-координаційною радою з правової освіти населення рекомендовано його розповсюдити серед інших колективів. Заслуговує уваги досвід правоосвітньої та правовиховної роботи в загальноосвітній школі №7, в дошкільних навчальних закладах №№5, 6, з деяких аспектів правоосвітньої діяльності в міському центрі зайнятості, а також в управлінні праці і соціального захисту населення.
Так, для прикладу, СЗШ № 7 (директор школи Трофімчук С.О.) істотно відрізняється від інших шкіл міста та області вже тим, що в ній здійснюється поглиблене вивчення правознавства. Тобто, об’єм курсу „Основи правознавства” становить в 10-А класі чотири години на тиждень (140 годин в рік) та в 11-А класі п’ять годин ( 175 годин в рік), в той час як у всіх інших школах –лише по одній годині на тиждень (35 годин в рік), який вивчається тільки в 9-х класах. Школа має великий досвід з питань правової освіти та правового виховання учнів, завдяки чому протягом останніх років вони не скоїли жодного злочину. Учні демонструють глибокі знання на державній підсумковій атестації, предметних олімпіадах, заочних міських олімпіадах, захисті наукових робіт, а 20 відсотків випускників здобувають професію юриста.
Або ж взяти позитивний досвід з деяких аспектів правоосвітньої діяльності управління праці і соціального захисту населення (керівник Волчанюк Н.Б.). Новацією досвіду є запровадження у відділі соціальних виплат і компенсацій талонної системи з прийому громадян, суть якої у тому, що кожний громадянин може взяти у громадській приймальні управління або замовити по телефону талон прийому, що дає можливість уникнути черг.
На реалізацію міської програми правової освіти населення міста на 2008-2011роки, в місті постійно проводилися тижні (декади) правових знань, а по окремо розроблених планах проводились заходи щодо відзначення Дня Соборності України, Дня памяті Героїв Крут, Дня Конституції України, Дня Незалежності України та інші.
Варто відмітити, що особливе місце в поширенні та пропаганді правових норм займають міські засоби масової інформації. На сторінках газет, в ефірі радіо й телебачення систематично друкувались та озвучувались матеріали, авторами яких були не лише працівників міського управління юстиції та його структурних підрозділів, а також працівники правоохоронних органів, юрисконсульти та керівники підприємств, установ і організацій. Не випадково, редактора газети „Наше місто” Лісового І.С. в обласному конкурсі „Професіонал” визнано кращим редактором та відзначено золотою пам’ятною медаллю.
Незважаючи на деякі позитивні здобутки з вищевказаної проблеми, слід критично сказати про те, що в цілому в державі, система безперервної правової освіти в певній мірі пробуксовує. На жаль, доводиться констатувати, що рівень дитячої злочинності в країні значний, а рівень правової культури та знання дітьми своїх прав і обов’язків досить низький. Дослідження стверджують, що майже кожна шоста дитина в Україні взагалі не знає законів, які її захищають.
Вище вказано, що відповідно до діючих навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, правознавство вивчається в 9-х класах лише як курс практичного права. А тому виникає в кожного із нас логічне питання: як ми можемо будувати правову державу, коли учні не знають і не можуть знати основ права? Крім того, цього року наказом Міністра освіти і науки України з навчальних планів неюридичних вузів також виключений курс правознавства. Таким чином, школярі оминають правові знання в школі і такими ж правовими невігласами виходять з вищих навчальних закладів.
Як Міністерство освіти і науки України, так і Міністерство юстиції України погоджуються із положенням про створення чіткої системи безперервної правової освіти і виховання, починаючи її з дошкільного закладу та продовжуючи у школі і вузі. Проте, міністерства своїми практичними діями не забезпечують створення такої системи в Концепції загальної середньої школи.
Економічна криза теж негативно вплинула на часткове виконання міської програми правової освіти населення, так як заплановані заходи не забезпечені джерелами фінансування.
Проте, незважаючи на вказані негаразди, ми будемо і далі успішно працювати і виконувати нормативно-правові акти, які регулюють ведення правової освіти серед населення міста.
Микола Сидорук, начальник міського управління юстиції
| |
Переглядів: 3229 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |